Stan Poels ondertekent regionaal-natuurpact GroenLinks

Na aanleiding van de oproep van Minister Ollongren (D66) hebben de fractievoorzitters van de GroenLinks partijen in onze regio besloten om een natuurpact te maken en deze te ondersteunen.

Met het pact wil GroenLinks en PvdA/GroenLinks Wijdemeren de natuur beschermen door:

I. Groen maximaal te sparen door Binnenstedelijk Verdichten.

Om de Metropoolregio Amsterdam betaalbaar te houden moeten betaalbare woningen worden gebouwd, maar alleen door samenwerking kan dat zonder het groen te verpesten. Dat betekent dat de woningbouwopgave zorgvuldig binnenstedelijk ingepast moet worden.

II. Groen goed te beheren door genoeg te investeren in beheer.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste stedelingen binnen 10 kilometer van huis een groene recreatiemogelijkheid zoeken. GroenLinks-lijsttrekkers in de Metropoolregio Amsterdam roepen op in de nieuwe collegeprogramma’s vast te leggen dat de groene ruimte een onmisbaar kwaliteitselement is in de stedelijke omgeving. Dat betekent ook dat het groen geld mag kosten en de beheerskosten niet met festivals terug hoeven te worden verdiend.

III. Groen in de regio beter te verbinden: niet meer wachten op Den Haag

Sinds het tijdperk-Bleker zijn de landelijke ambities voor een verbonden ecologische structuur alleen maar afgekalfd. De GroenLinks-lijsttrekkers stellen voor om in navolging van de Amsterdamse Hoofdgroenstuctuur niet te wachten op Den Haag of de provincie Noord- Holland, maar gezamenlijk de schouders te zetten onder een Regionale Hoofdgroenstructuur, ten behoeve van flora en fauna, de biodiversiteit en voor de gebruiksmogelijkheden voor de inwoners van de MRA. Zo kunnen noodzakelijke groene verbindingen tussen bijvoorbeeld ’t Twiske en de Enge Wormer en de hei van het Gooi via Diemen met de polders van Waterland gerealiseerd worden.

Lees hier het Natuurpact en zie door wie deze is ondertekend.