Kinderpardon

Door de première van de documentaire “Terug Naar Je Eige Land” van het YouTubekanaal #BOOS staat het Kinderpardon deze week vol in de schijnwerpers. In onze ogen is dit meer dan terecht. Want kinderen die buiten hun schuld om hier langer dan vijf jaar wonen hebben volgens ons het recht om hier te blijven wonen en te bouwen aan een toekomst in Nederland.

Motie PvdA/GroenLinks Wijdemeren

Op 20 september 2018 brachten wij de motie ‘Ruimer Kinderpardon – Geen Kind Tussen Wal en Schip’ in samen met D66. Waarin wij het college oproepen om bij de staatsecretaris van Justitie en Veiligheid te pleiten voor een oplossing voor deze groep kinderen en voor een ruimer kinderpardon, bijvoorbeeld door versoepeling van het meewerkcriterium. Daarnaast verzochten wij ook deze motie te sturen naar de Vereniging Nederlandse Gemeenten met het verzoek deze motie te ondersteunen en deze te communiceren aan de regering en de fractievoorzitters in de Tweede Kamer. De huidige media aandacht geeft nog maar een keer het belang van onze motie aan. Lees de motie hier:

Motie_D66_PvdA-GroenLinks_ruimer_kinderpardon

De situatie nu

Het Kinderpardon, zoals het er nu ligt, is niet scherp genoeg en moet daarom veranderd worden. Zodat het kinderpardon kan gaan doen waar hij voor bedoeld is: kinderen in kwetsbare posities beschermen.

Momenteel zitten er criteria in die het Kinderpardon maken tot een dubbelzinnig en onduidelijke regeling. Neem bijvoorbeeld het tegen/meewerkcriterium. Deze houd kort gezegd in dat je alleen in aanmerking komt voor het Kinderpardon, wanneer je meewerkt aan je eigen uitzetting uit Nederland en dat is gewoon raar. Er is dus werk aan de winkel. Des te meer is het opvallend dat niemand zijn of haar handen hier aan vuil wil maken. Staat het inmiddels op de agenda van de Tweede Kamer? Nog niet, maar laten we hopen dat de petitie van #BOOS hier verandering in kan brengen.

Media aandacht

Op de manier van werken van de media en Tim Hofman kun je kritiek hebben, echter brengt hij wel iets aan het ligt dat een beetje pijn doet in Den Haag.

Wel vinden wij het vervelend dat de kinderen zelf continu naar voren worden geschoven in de media. Zoals dr. Scherder in de documentaire al zegt: de stress die bij dit hele proces komt kijken is uitermate slecht voor het brein van het kind. Maar toch worden de kinderen in, plaats van de partijen die hier wel wat aan kunnen doen, steeds maar weer naar voren geschoven. De ouders, de politiek en de media dansen allemaal om de 400 kinderen heen, maar niemand durft de verantwoordelijkheid van de schuld op zich te nemen.

De enige manier om tot een goed nieuw Kinderpardon te komen is om het huidige beleid goed onder de loep te nemen en te kijken waar het misgaat en dan bekennen dat er onderdelen in het Kinderpardon zitten, die gevolgen hebben die niet zo bedoeld zijn. Om dan vervolgens met een oplossing te komen waardoor die 400 kinderen gewoon zekerheid hebben van een toekomst in Nederland.

Namens de fractie van de PvdA/ GroenLinks Wijdemeren.