De afgelopen maanden hebben we in de gemeenteraad meermaals gesproken over de zogenaamde ‘herinrichting Zuidereinde Noord’.
Net zoals veel andere wegen heeft het Zuidereinde in ‘s -Graveland achterstallig onderhoud dat aangepakt dient te worden.
Al snel bleek dat het hier niet alleen om onderhoud gaat, maar ook om onderwerpen als de vervanging van het riool, meer/andere parkeerplaatsen, veiligheid etc.
In dat geval is er niet meer sprake van slechts onderhoud, maar van ‘herinrichting’. En voor herinrichting geldt dat er een participatietraject moet zijn met bewoners zodat zij betrokken zijn en worden bij wat er gaat gebeuren in ‘hun’ straat.
Het College van B&W van Wijdemeren heeft aangegeven dat die participatie, wil deze goed kunnen verlopen, niet op korte termijn kan plaats vinden en niet past in de planning die voor dit project staat gepland. De herinrichting is, om die reden, voor geruime tijd uitgesteld.
Dat vinden wij als fractie PvdA/GroenLinks jammer, maar het is niet anders. Wel zullen noodzakelijke maatregelen genomen die er voor zorgen dat deze weg veilig blijft tot de herinrichting.
Bewoners, verenigd in de stichting ‘Mooi ’s-Graveland’, willen graag dat deze weg waar nu nog een maximale snelheid geldt van 50 km per uur, nú al wordt aangewezen als een weg waar de maximale snelheid naar 30 km is verlaagd.
De fractie PvdA/GroenLinks is hier geen voorstander van. In het, nog te houden, participatietraject moeten wat ons betreft álle relevante onderwerpen aan de orde komen, waaronder de maximale snelheid op dit deel van het Zuidereinde. Een integrale aanpak dient centraal te staan. Nu 1 onderdeel er al ‘uithalen’, doet afbreuk aan die integraliteit van de participatie. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat verkeersveiligheid weinig gebaat is bij enkel het plaatsen van 30km-borden zonder passende herinrichting (Binnenlands Bestuur, 2021).
Daarnaast is in 2022 het zogenaamde “Mobiliteitsplan 2045” vastgesteld, waarin een visie is verwoord voor de héle gemeente. In dit plan is het Zuidereinde aangewezen als een Gebiedsontsluitingsweg (GOW) met een maximale snelheid van 50 km. Dit plan is na een uitgebreid voortraject tot stand gekomen, met advisering van o.a. Veilig Verkeer Nederland en de hulpdiensten.
Wijzigingen dienen, volgens PvdA/GroenLinks, ook als er nieuwe landelijke mogelijkheden zijn, op een soortgelijke zorgvuldige wijze tot stand komen, b.v. na een evaluatie van genoemd Mobiliteitsbeleid.
Stan Poels
Fractievoorzitter