Een lightrail naar Dromenland

In het bestuursakkoord van de coalitie wordt vol trots gemeld dat de gemeente Wijdemeren regionaal en met de provincie Noord-Holland in overleg zal treden om op langere termijn een lightrail-achtige verbinding tussen Amsterdam/Hilversum (met een stop in Wijdemeren) mogelijk te maken.

Wat een fantastisch idee en wat een durf. Aan ambitie bij het nieuwe college in ieder geval geen gebrek. Echter heeft het mij toch aan het denken gezet. Wijdemeren is, helaas, een kleine speler in Noord-West Nederland. Om een lightrail verbinding te bewerkstelligen tussen Hilversum en Amsterdam is daar niet alleen de provincie voor nodig, maar ook het Ministerie van Infrastuur en Milieu en de metropoolregio Amsterdam. Wat vinden zij van dit idee?

MIRT

Elk jaar geeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een overzicht van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). In de editie van 2018 kon ik niks terugvinden over een lightrail-verbinding tussen Amsterdam en Hilversum. Wel wordt er gekeken naar de verkeerssituatie op de A27/A1 tussen Amersfoort-Hilversum-Utrecht. Hiervoor is inmiddels gekozen voor een verbreding van de weg aldaar. Ook de spoorverbindingen van en naar Hilversum worden verruimd. Maar dit gebeurd allemaal op de ouderwetse manieren (trein) van transport. Niks over een eventuele lightrail-verbinding. Daarnaast werd in de Kamerbrief van december van Minister van Nieuwenhuizen, die twee miljard meer te besteden heeft, ook niks gezegd over lightrail-verbindingen.

Amsterdam

Wat vind Amsterdam? Het vorige college opperde in naam van Pieter Litjens (VVD) dat er geïnvesteerd moest worden in toekomstige lightrail-verbindingen. Hij wilde zelfs al in 2025 de eerste lightrail-verbinding hebben aangelegd. Alleen zegt hij niet welke verbinding hij in gedachten had. Wel is er een raming gemaakt voor de kosten van een lightrail-verbinding tussen Amsterdam en Schiphol en schrik niet, die kosten zijn 7 miljard euro. De afstand tussen Schiphol en Amsterdam Centraal is 18 kilometer. Van Station Hilversum naar Amsterdam Centraal is het 40 kilometer. Rekent u het zelf even uit?

Het is nu wachten op het coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP in Amsterdam en wat hun plannen zijn voor vervoer van en naar de hoofdstad. Ik denk dat de coalitie in Wijdemeren stiekem hoopt dat er een wonder plaatsvind en dat Pieter Litjens (VVD) terugkomt als wethouder met de portefeuille Verkeer en Vervoer.

Wel de toekomst!

Vorig jaar stuurde wethouders in de Randstad al een brief naar de overheid met daarin een waarschuwing voor een verkeersinfarct in de randstad en een verzoek tot investeren in lightrail-verbindingen. In mijn ogen is een lightrail-verbinding in de Randstad ook echt de toekomstige oplossing voor het verkeersprobleem. Kijk naar Parijs, Londen en Stockholm. De PvdA/ GroenLinks is voor nieuwe manieren van transport en geen tegenstander van de lightrail, in tegenstelling wat wordt gesuggereerd op Rading-0, maar een lightrail-verbinding is voorlopig niet de oplossing voor Wijdemeren.

Waarom staat de lightrail-verbinding dan in het bestuursakkoord van Wijdemeren? Wat wil het college hiermee zeggen? Willen ze meeliften op ontwikkelingen in de randstad? Ik heb geen idee. Laten wij voor nu in Wijdemeren kijken naar oplossingen voor de verbetering van de mobiliteit op de korte termijn. Oplossingen waar wij invloed op hebben. Het ontmoedigen van autogebruik en het aanmoedigen van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer bijvoorbeeld. Dat is ook nog is beter voor het milieu en je ziet veel meer van het prachtige Wijdemeren. En het is bereikbaarder dan de Lightrail naar Dromenland.

Max Schouten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *